ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ

Στο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών των φοιτητών συμπεριλαμβάνονται δύο μαθήματα που πραγματοποιούνται από το εργαστήριο Οινολογίας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Στον χώρο του εργαστηρίου πραγματοποιούνται επίσης εκπαιδευτικά-επιμορφωτικά προγράμματα για το ευρύ κοινό (ερασιτέχνες ή και μελλοντικοί επαγγελματίες του οίνου). Φοιτητές και νέοι οινοποιοί συμμετέχουν στην παραγωγή και συνεπώς εκπαιδεύονται σε σύγχρονες τεχνικές για την παραγωγή ποιοτικού οίνου.

Image

ΓΙΑΤΙ ΟΙΝΟΛΟΓΟΣ;

 

Η εξέλιξη του τομέα του Οίνου παγκοσμίως είναι εμφανής μιας και η παραγωγή του Οίνου αναπτύσσεται σε ολοένα και περισσότερες χώρες και το ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι τεράστιο για τους νέους αυτούς οίνους. Η χώρα μας παρουσιάζει σήμερα μία αξιοθαύμαστη πρόοδο στην ποιότητα των οίνων αλλά και τον αριθμό των οινοποιείων που ανέρχονται αισίως στα 1300, με πολύ σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα. 

Οι εξαγωγές αυξάνονται, αλλά κυρίως αυξάνεται η μέση τιμή εξαγωγής ανά φιάλη (από 2.5 ευρώ στα 4.5 ευρώ, τιμές χονδρικής πώλησης) γεγονός που υποδηλώνει μια σημαντική βελτίωση της ποιότητας. Η όλη αυτή δραστηριότητα απαιτεί την εκπαίδευση στελεχών με υψηλή εξειδίκευση, που θα μπορούν να ανταποκρίνονται στις ανάγκες, τόσο των μεγάλων, όσο και των μικρομεσαίων παραγωγικών μονάδων της χώρας μας ώστε να καταστούν ανταγωνιστικές σε Ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Παράλληλα υπάρχει ανάγκη στελεχών για τα εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα καθώς και για την ορθολογική λειτουργία των Οινολογικών Εργαστηρίων αλλά και υπηρεσιών του Δημοσίου.

 
Image
Image

ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ;

Στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών,  το Εργαστήριο Οινολογίας και Αλκοολούχων Ποτών θεραπεύει το αντικείμενο της. Οινολογίας από το 2003. Από τότε έχουν εκπαιδευτεί, σε μεταπτυχιακό επίπεδο, πάνω από 100 νέοι οινολόγοι που στελεχώνουν τις μεγαλύτερες και καλύτερες οινικές μονάδες στην χώρα μας και στο εξωτερικό, μιας και εκτός από τις πολύ ουσιαστικές γνώσεις που αποκτώνται κατά την διάρκεια των σπουδών χορηγείται και η Άδεια Άσκησης Επαγγέλματος Οινολόγου.

ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Α’ Εξάμηνο

ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ Ι

Διδάσκοντες: Γιώργος Κοτσερίδης, Σταματίνα Καλλίθρακα, Προξενιά Νίκη

Η ύλη του μαθήματος αποσκοπεί στην γνωριμία και εξοικείωση των  φοιτητών/τριων με  το σταφύλι, τα χαρακτηριστικά συστατικά του και ποια η σημασία αυτών στην οινοποίηση, την ωρίμανση του σταφυλιού και τις μεταβολές, τις κοινές μηχανικές κατεργασίες μεταξύ λευκής και ερυθρής οινοποίησης, τις κοινές ‘χημικές’ κατεργασίες, διορθώσεις εν δυνάμει αλκοολικού τίτλου, οξύτητας, περιεκτικότητας σε άζωτο, λευκή οινοποίηση, ερυθρή οινοποίηση, μηλογαλακτική ζύμωση.

Απώτερος σκοπός των εργαστηριακών ασκήσεων είναι η απόκτηση γνώσης στην μέτρηση και αξιολόγηση παραμέτρων όπως σάκχαρα με διαθλασιμετρία και αραιομετρία, οξύτητα, pH, ελεύθερος και ολικός θειώδης ανυδρίτης, αιθυλική αλκοόλη, πτητική οξύτητα, ανάγοντα σάκχαρα, ένταση και απόχρωσης χρώματος, ολικές φαινόλες.

 

Β’ Εξάμηνο

ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ ΙΙ

Διδάσκοντες: Γιώργος Κοτσερίδης, Σταματίνα Καλλίθρακα, Προξενιά Νίκη

Το μάθημα αποτελεί συνέχεια του εισαγωγικού μαθήματος της Οινολογίας Ι.

Η ύλη του μαθήματος αποσκοπεί στην γνωριμία και εξοικείωση των  φοιτητών/τριων με  την χημική σύσταση των οίνων, τις μεταζυμωτικές επεξεργασίες, την οξειδωτική και αναγωγική παλαίωση, τον οργανοληπτικού έλεγχο αλλά και την σύνδεση των παραπάνω με την έννοια της ποιότητας των οίνων.

Απώτερος σκοπός των εργαστηριακών ασκήσεων είναι η πρακτική εφαρμογή της σταθεροποίησης των λευκών και ερυθρών οίνων.

 

Τεχνολογια Αλκοολουχων Ποτών Χειμερινο εξαμηνο

Η παραγωγή αλκοολούχων ποτών, πέραν αυτών του οίνου, είναι ένας δυναμικός κλάδος που συνεχώς εξελίσσεται και εμφανίζει ιδιαίτερες προοπτικές ανάπτυξης στη χώρα μας. Τόσο το ούζο όσο και άλλα αποστάγματα, με κύρια αυτά των στέμφυλων της σταφυλής (τσίπουρο και τσικουδιά), αποτελούν προϊόντα με σημαντική συμβολή στην ελληνική οικονομία, μέσα από την κατανάλωσή τους τόσο από τον γηγενή πληθυσμό όσο και από αυτόν του τουρισμού. Παράλληλα, παρατηρείται μια σταθερά αυξανόμενη παρουσία τους στις χώρες του εξωτερικού. Όσον αφορά το καταναλωτικό κοινό, οι απαιτήσεις του ως προς την παραγωγή υψηλής ποιότητας παραδοσιακών αλκοολούχων ποτών (π.χ. μονοποικιλιακά αποστάγματα) αλλά και άλλων με διεθνή παρουσία (τζιν, βότκα, κονιάκ, αρμανιάκ κ.α.) παρουσιάζει αυξητική τάση, κάτι που υποδηλώνει την προοπτική άνθησης του κλάδου των αλκοολούχων ποτών. Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η προοπτική  παραγωγής αποσταγμάτων από καρπούς διαφορετικών βοτανικών προελεύσεων, η παραγωγή αποσταγμάτων με την προσθήκη αρωματικών φυτών, αλλά και αυτή των λικέρ, τα οποία με τη σειρά τους μπορούν να συμβάλουν στην τόνωση της εγχώριας αγροτικής παραγωγής και να βελτιώσουν το εισόδημα των παραγωγών. Τέλος, η ζυθοποιία, κυριώς με την μορφή της μικροζυθοποιίας, φαίνεται να έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού με την αύξηση των μικροζυθοποιίων σε όλη την χώρα να είναι εμφανής.  

Οι φοιτητές του Γ.Π.Α. με την αποφοίτησή τους χρειάζεται να έχουν τα αναγκαία εφόδια για να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις παραγωγής των αλκοολούχων ποτών. Στόχος του παρόντος μαθήματος είναι να προσφέρει τα εφόδια αυτά θέτοντας τις θεμελιώδεις  γνώσεις του παραπάνω γνωστικού αντικειμένου.